Glitterboken

Hur implementerar man företagets strategi hos personal som kanske inte är speciellt intresserade det du vill berätta?

BYRÅ : GOSS
När: 2005

Under de år smyckesbutikkedjan Glitter arbetade med oss växte de explosionsartat. Från några få butiker till en bit över hundra på väldigt kort tid. Från ledningshåll såg man behov av att nå ut med företagets idéer till personalen. Man ville implementera sortimentsstrategi, code of conduct, personalpolitik och en hel massa andra svåra begrepp hos en väldigt ung, nyanställd personal, som dessutom ofta jobbade deltid. Unga tjejer som kanske bara hade det som ett extrajobb för att dryga ut studiebidraget.

I en en 54-sidig bok klädde vi alla svåra försäljnings-, marknadsförings- och HR-termer i en symfoni av färger och glittrande lekfullhet. Genom att skrapa, lukta, rita, spela, öppna luckor och allt mellan himmel och jord fick de läsa sig om Glitters målgrupp, prissegmentering, positionering, och policys kring det ena och det andra.

Jag tror vi fick in alla tänkbara glitterlacker, präglingar, folieringar, skraplottsfärg, stansningar, scratch-n-sniff som fanns på marknaden just nå. En formgivares dröm. En tryckares mardröm.

några uppslag ur boken

”Inte nog med att man vänder sig till en sällan uppmärksammad yrkesgrupp. Man gör det med stort allvar och mycket kärlek.”

guldägg2
Guldäggsjuryns motivering
UPPFÖLJNING

En tid efter att personalen fått Glitterboken, skickades en inbjudan ut till ett digitalt frågeformulär. Svar på alla frågor i undersökningen fanns i boken. Som tack belönades de med ett presentkort hos största konkurrenten. Besöket där blev på så vis både belöning och utbildning.