ICA behövde arbeta med sin prisbild. Men för att kunderna verkligen skulle uppleva att det inte är så dyrt att handla på ICA, behövde man se till så att det på riktigt kändes i plånboken. Så vi spetsade in oss på de populäraste vardagsvarorna. Med hjälp av försäljningsdata tog vi reda på vilka varor svensken handlar oftast. Och så sänkte vi priset på dem. Sedan gällde det att med ett rakt och tydligt kampanjbudskap nå ut brett med att vi hade gjort det.
I ett brokigt butikslandskap med 1300 handlarägda butiker i olika format, så är en kontinuerlig utmaning att samla kraft och göra likadant allihop. Att få alla att driva samma budskap. För att vara tydliga i vårt budskap krävdes ett massivt och enhetligt genomförande.




Förutom mängder av butiksmaterial, gick kampanjen i TV i ICA-såpan, på utomhustavlor och som direktreklam. Resultatet blev strålande. Den högsta cut through ICA uppmätt någonsin. Budskapet påverkade konsument och försäljningen ökade.

