Icagruppen lanserar en ny butikskedja. Den heter Gaston och ska erbjuda ett sortiment med djurfoder och tillbehör för hundar och katter. Tanken är att komplettera det utbud man redan har med djurförsäkringar via Ica Försäkringar, vass husdjursprodukter i matbutikerna samt medicin på Apotek Hjärtat.
Färger och några grafiska element fanns, framtagna av en designbyrå. Här skulle skapas ett helt nytt koncept, från varumärkesplattform, via lanseringskommunikation till löpande utbudsannonsering. Och samtidigt bygga ett helt nytt varumärke.
Kampanjtemat för premiären och för alla nyöppningar av butiker blev ”Gaston är här!”. Ett statement för att väcka nyfikenhet, men samtidigt utstråla lite kaxighet, som om Gaston var något alla väntat på. Det randiga svansmönstret blev den design asset vi tog fasta på. Den för tankarna till markiser på en marknad och känns därför som en subtil koppling till ICA. Kampanjen gick i både, utomhus, annonsering, DR och SoMe.



Eftersom budgeten var begränsad kompletterades traditionell media med olika guerilla-insatser. Här pratar Gaston med hundägaren genom djuret.





