Kampanj/Plattform

Universeum

Jag jobbade med den här kunden länge, så det blev ganska många olika kampanjer genom åren. Universeum är ett science center i Göteborg som huserar en regnskog med tukaner, apor, krokodiler och…

Barnsjukhuset

Det korrekta namnet på den här kunden är Insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias Barn- och Ungdomssjukhus. Men det är långt och krångligt så låt oss kalla dem Barnsjukhuset. Stiftelsens uppgift är att med insamlade medel göra livet lite roligare för barn som måste ligga på sjukhus. Det gör de genom att finansiera leksaker, sjukhusclowner, datorer och iPads, speciella dagar på Liseberg och mycket annat.

Kalles

Kalles. Ett av Sveriges starkaste matvarumärken. Under de år vi arbetade med Kalles utökades produktportföljen ganska mycket. Något år tidigare hade man lanserat randiga och nu följde nya smaker på de randiga,…

Sportspec

”Tänk om du kunde trolla, trolla bort allt som är tråkigt och jobbigt till något positivt. Kanske skulle du trolla bort din jobbiga granne, få bilköer att försvinna eller kanske få dina p-böter raderade. Detta är numera fullt möjligt. Som magi konverterar detta välgjorda och smarta DR din p-bot till cykelrabatt. Och ju mer p-böter desto mer rabatt, kan det bli bättre? Det tyckte i alla fall inte juryn som delar ut ett mycket välförtjänt guldägg”

Göteborgs Räddningsmission

En hjälporganisation som arbetar med bland annat hemlöshet, barn som har en förälder i fängelse och med utsatta kvinnor. En av ingångarna i arbetet var att budgetarna var små. En annan var att man gärna ville nå givare via brev. Detta var några år före Swish ens fanns, så givarna var ganska analoga. Utmaningen blev att få breven att sticka ut bland allt annat i brevlådan, gärna berätta något om Räddningsmissionens arbete och samtidigt generera insamlade medel. Det resulterade i en serie brev som varje år slog insamlingsrekord. Breven nominerades dessutom i Guldägget fyra år i rad, och resulterade i ett guld och ett silver.

BingoLotto

Hur skapar man uppmärksamhet kring ett spel och ett TV-program som har 30 år på nacken och en väldigt trogen målgrupp? Så länge man inte ändrar själva produkten för mycket kommer de…

Sverigelotten

Sverigelotten är Sveriges näst största skraplott. Lotten är i princip identisk med huvudkonkurrenten, och precis som den är det en spontanköpt lågintresseprodukt. Det handlar alltså mer om att bygga varumärke för att…